Kooperativet

100503330_249589992811066_4509957686502096896_n.jpg

FöräLdraengagemang

Det är vi föräldrar som sköter driften av mycket av det praktiska på förskolan, medan våra pedagoger och vår personal står för kärnverksamheten och det dagliga arbetet i barngrupp. Alla föräldrar hjälper till vid s.k. fixdagar och tilldelas en specifik arbetsgrupp.

Föreningen har dessutom månatliga möten, s.k. BONK-möten, där vi träffas och stämmer av aktuella frågor samt vid behov tar beslut i olika frågor. Vi hittar även på olika frivilliga sociala aktiviteter ihop såsom sommarfest, halloweenfest, kick-off eller korvgrillning i t ex parken Ivar Lo.

Bonk-möten

BONK-möten är ett forum för information och kommunikation om vad som händer på BONK. Det är ca 4 BONK-möten per termin. BONK-mötena är obligatoriska – alla familjer ska vara representerade. På mötena har du chans att vara med och påverka hur vi driver BONK idag, samt våra visioner för framtiden.

arbetsgrupper på bonk

Det finns olika arbetsgrupper såsom Festgruppen, Kök/Miljö/Städ, IT-gruppen samt Styrelsearbetet. Olika arbetsgrupper kräver olika typer av insats och tar olika mycket tid i anspråk.

Den dagliga städningen sköts av städpersonal, men varje termin har vi en städdag då föräldrar gör en ordentlig storstädning och fixar lite extra fint för våra barn samtidigt som vi fikar och lär känna varandra.

fixdagar

Varannan vecka har vi s.k. fixdagar på BONK. Då fixar, lagar och utvecklar vi det som behövs i lokalerna på personalens begäran. Allt från att städa/organisera till att skruva hyllor, slipa/måla, eller gå till återvinningen. Uppskattningsvis ca 1-2 pass per familj och termin. Förutom att få saker gjorda så är syftet med fixdagarna att familjerna ska känna en naturlig delaktighet i barnens vardag på BONK. Det finns även möjlighet att delta på en fixdag på en helgdag för de som inte har möjlighet på en vardag.

jour för köksresurs

BONK samarbetar med förskolan Maria Magdalena gällande maten. Maten lagas på Maria Magdalena av vår gemensamma kock. Sedan hämtas maten med vagn av BONK:s egen köksresurs som även ansvarar för att maten serveras i tid till de olika avdelningarna, städar av borden och diskar. Vi föräldrar kan vid behov få rycka in som bakjour, som bokas ca 3-4 ggr per termin.