BONKS pedagogik

image0.jpeg

det pedagogiska upplägget

På Bonk utgår pedagogerna från traditionell förskolepedagogik, vilket gör att det blir en bra blandning och variation i undervisningen. Vi jobbar dels “hemma” på BONK, dels genom kortare utflykter i vår närmiljö på Södermalm. Ibland tar vi oss iväg längre.

Pedagogerna följer barnens intressen och jobbar tematiskt där läroplanen vävs in på ett naturligt sätt. Hela Bonk sätter alltid upp gemensamma mål för läsåret. Dessa mål bryter varje avdelning sedan ner olika utifrån barnens ålder och nivå.

image5.jpeg

Utbildningens kvalitét

På Bonk värnar vi om kvalitet i barnens utbildning. Vi har därför små barngrupper, hög personaltäthet samt förskollärartäthet. Minst en förskollärare på varje avdelning.

gemensamma fredagar

En viktig del i Bonks gemensamma fredagar är Storsångsamling. Varannan fredag har alla avdelningar storsångsamling uppe på Undantaget eller ute på gården. Detta leds av rektor Sara och mynnar sedan ut i Lucia-firande och sommarfest. Alla barn och vuxna sjunger tillsammans och stärker gemenskapen. Alla känner alla, härligt!

Andra gemensamma fredagar vi har är Barnens vasalopp, Såpbubbeldagen, Branddagen m.m. Utgångspunkt för dessa dagar är att personalen planerar och genomför en aktivitet tillsammans med barnen (och ibland föräldrarna) ute på gården eller i vår närmiljö.

Alla avdelningar deltar och vi stärker vår fina kooperativ-anda och har det roligt och härligt tillsammans.

Personal

På Bonk värnar vi små barngrupper och har 13 barn vardera på våra tre avdelningar Undantaget, Bleckfisken och Stjärnorna.

Undantaget med de äldsta barnen är man två pedagoger. Här jobbar Sara (rektor, dramapedagog), Ellinor (förskollärare) och Jessica (barnskötare).

Bleckfisken vår mellanavdelning jobbar Lena (förskollärare), Annelie (barnskötare) och Maria (förskollärare).

Stjärnorna med de yngsta barnen jobbar Nadja (barnskötare), Lovisa (förskollärare) och Emma (barnskötare).

Vikarier: Alona, Mathias, Josefin och Anna.